تفاوت بین گوگل آنالیتیکس و تگ منجیر

تفاوت بین گوگل آنالیتیکس و تگ منجیر

حتما تمامی شما با گوگل انالیتیکس و تگ منجیر آشنایی دارید اما گاهی سوالاتی با این مزمون که چه تفاوت هایی دارند؟ و یا اینکه چگونه باهم کار میکنند پیش می آید در این مقاله قصد داریم تا تفاوت ها و نحوه کار مشترک گوگل آنالیتیکس و تگ منجیر را آموزش دهیم

آشنایی اولیه با گوگل آنالیتیکس

 هدف اصلی گوگل آنالیتیکس ردیابی داده ها ، ذخیره آن و تولید گزارش هایی درباره وب سایت شما است ، به عنوان مثال:

دیروز چند نفر از وب سایت شما بازدید کردند؟
آنها از کدام کشور هستند؟
در هر جلسه چند صفحه بازدید کردند؟
چه تعداد بازدید کننده از وب سایت شما (بدون انجام هیچ اقدامی) گزاف گویی می کند؟
کدام صفحات محبوب ترین و غیره بودند؟

تنها راهی که Google Analytics می تواند این تعاملات کاربر را ردیابی کند ، به کمک کد رهگیری (همچنین به عنوان قطعه کد GA Javascript شناخته می شود) است که باید در هر صفحه وب سایت شما قرار بگیرد. و به این طریق برچسب ها و نماد ها خوانده میشود.

آشنایی اولیه با گوگل تگ منیجر

نرم افزاری رایگان از گوگل است که به شما امکان می دهد انواع مختلف کد (برچسب ها) را به وب سایت خود مستقر کنید. برخی از نمونه های خوب یک برچسب می تواند کد رهگیری Google Analytics ، کدهای رویداد گوگل آنالیتکس ، اسکریپت تبدیل Google Ads و برچسب های بازاریابی باشد. انواع دیگری از کد وجود دارد که با استفاده از GTM می توانید به وب سایت شما اضافه شود ، از جمله کدهای سفارشی.

گوگل تگ منیجر همچنین به شما امکان می دهد تا برچسب های خود را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنگام بارگذاری صفحه مناسب یا کلیک بر روی یک دکمه خاص باعث ایجاد آنها می شوند.

یکی دیگر از مزایای عالی: شما می توانید برچسب ها و نحوه کار خود را بدون تغییر در واقع کد منبع وب سایت خود تغییر دهید (که ممکن است به دلیل چرخه های آهسته انتشار یا برنامه شلوغ توسعه دهندگان قادر به انجام آن نباشید) - در عوض فقط برچسب ها را ویرایش می کنید. رابط کاربری GTM کنید و تغییرات را با کلیک یک دکمه منتشر کنید.

مثال های مهم برچسب گذاری این دو ابازر مهم گوگل:

  • برچسب تبدیل Google Ads.
  • برچسب تغییر شکل تبلیغات Google.
  • کد پیکسل فیس بوک.
  • کد رهگیری Crazyegg.
  • کد رهگیری بازرسی
  • هر HTML / Javascript دیگر سفارشی c

تفاوت بین گوگل آنالیتیکس و تگ منجیر چیست؟

گوگل تگ منجیر به شما امکان می دهد تا کدهای مختلف ردیابی Javascript (همچنین به عنوان برچسب ها) را در وب سایت خود مدیریت کنید. کد رهگیری گوگل انالیتکس یکی از این برچسب ها است.

Google Analytics یک ابزار تحلیلی است که گزارشاتی را ارائه می دهد. گوگل تگ منجیر هیچ ویژگی گزارشگری ندارد. برای ارسال اطلاعات از وب سایت خود به سایر ابزارهای بازاریابی / تحلیلی (از جمله GA) استفاده می شود.

اگر نمی خواهید از این ابزار استفاده کنید ، مشکلی نیست همچنان می توانید کدهای ردیابی Google Analytics را مستقیماً به کد منبع وب سایت خود اضافه کنید (اما به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک بازاریاب / تحلیلگر انعطاف پذیری زیادی را از دست میدهید).

مقایسه تعریف goal در گوگل تگ منجیر و گوگل آنالیتیکس؟

اهداف Google Analytics. چگونه باید آنها را با مدیر Google Tag پیکربندی کرد؟ در واقع ، اینگونه کار نمی کند که اهداف و مدیر Google Tag ارتباط مستقیمی با آنها نداشته باشند.

تعاملات مهمی بین این دو ابزار است که برخی از این تعاملها نسبت به سایرین از اهمیت بیشتری برخوردار هستند (به عنوان مثال ، عضویت در خبرنامه یا بازدید از صفحه "تأیید سفارش") که به آنها هدف یاgoal  گفته می شود. چگونه Google Analytics می فهمد کدام تعامل از سایرین مهم است؟

شما این کار را با پیکربندی GA (نه GTM) انجام می دهید. باید به بخش Google Analytics Admin section > View > Goals  بروید و یک هدف ایجاد کنید. این ممکن است مبتنی بر صفحه باشد ، مبتنی بر رویداد یا مبتنی بر تعامل باشد (به عنوان مثال از 3 صفحه بازدید شده). پس از پیکربندی صحیح یک هدف ، برخی از صفحه ها یا رویدادها به عنوان اقدامات مهم (اهداف) رفتار می شوند.

به عبارت دیگر ، شما به GA می گویید که برخی از تعامل (که به GA ارسال می شود) برای تجارت ارزشمندتر هستند. و فرقی نمی کند که چگونه این تعامل به Google Analytics ارسال شده است ، خواه از طریق GTM ، یا مستقیماً از طریق کد وب سایت یا هر جای دیگر.

مدیریت goal با گوگل تگ منیجر

 اگر سایتی را اجرا می کنید که از گوگل آنالیتیکس سخت استفاده می کند و می خواهید از تگ منیجر استفاده کنید ، چندین چیز وجود دارد که باید آنها را به خاطر بسپارید. اگر مهاجرت به اشتباه انجام شود ، تنظیمات خود را خراب می کنید و داده های جدید از بین می روند و خراب می شوند.

به طور کلی ، شما نیاز به کدهای GA سخت کد شده را از وب سایت خود حذف کرده و کد کانتینر Google Tag Manager را به تمام صفحات سایت اضافه می کنید. سپس برچسب های Google Analytics را از طریق Google Tag Manager شلیک می کنید.

نتیجه نهایی مقایسه گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر

به طور خلاصه GA ابزاری برای تجزیه و تحلیل است که گزارش هایی درباره فعالیت در سایت شما ارائه می دهد. GTM ابزاری است که کدهای رهگیری شما را بر اساس قوانین تعریف شده شلیک می کند. در پایان ، می توانید کد GA را مستقیماً در سایت خود پیاده سازی کنید ، یا می توانید کد GTM را در یک سایت پیاده سازی کنید و از GTM برای آتش زدن کد GA خود استفاده کنید.

تگ منجیر جایگزین گوگل انالیتیکس نمی شود. درعوض ، به کاربران کمک می کند تا به راحتی کدهای ردیابی (برچسب ها) Google Analytics را به وب سایت شما اضافه کنند ، قطعه های کد رویداد GA را مستقر کرده و قوانین را هنگام تعیین هشدار ، تعیین کنند.

اگر می خواهید کد رهگیری یا رویدادهای Google Analytics را اضافه کنید ، توصیه می شود این کار را با GTM انجام دهید ، زیرا لازم نیست تغییرات مداوم در کد وب سایت انجام دهید ، بنابراین کار شما سریعتر انجام می شود.

تگ منیجرمی تواند بدون آنالیتیکس و برعکس وجود داشته باشد. توسعه دهندگان شما می توانند کدهای Google Analytics را به طور مستقیم به وب سایت شما کدگذاری کنند. اما اگر دائماً تغییرات لازم را منتشر می کنید ، فقط توسعه دهندگان می توانند در اینجا به شما کمک کنند. در حالی که با GTM می توانید کدهای ردیابی Google Analytics Google را همه خودتان اضافه یا ویرایش / حذف کنید. همچنین می توانید از Google Tag Manager استفاده کنید تا Facebook ، Google Ads یا هر اسکریپت ردیابی دیگری را به وب سایت خود اضافه کنید (Google Analytics را پشت سر بگذارید).

رویدادهای Google Tag Manager به عنوان محرک هایی استفاده می شوند که مشخص می کند چه موقع باید یک برچسب مشخص شود. رویداد Google Analytics در این زمینه یک برچسب است. مثال: رویداد رویداد GTM formSubmission می تواند به عنوان محرک برای آتش زدن برچسب رویداد GA به نام "ارسال فرم" استفاده شود.

شما نمی توانید اهداف Google Analytics را در Google Tag Manager ایجاد کنید. GTM رویدادها / نمای صفحه / سایر تعاملات منظم را به GA ارسال می کند. اهداف در داخل Google Analytics پیکربندی شده اند که در آن شما به GA دستور می دهید برخی از فعل و انفعالات منظم را به اهداف مهمتر و مهم تر تبدیل کند.

با تفاوت بین دو ابزار مهم ومحبوب گوگل آشنا شدید و متوجه شدید در چه جایگاهی باید ازهریک برای چه نیازهایی استفاده کنید اگر برای فعال سازی هر یک از این دو ابزار به مشکل خوردید تیم یونیک وب برای رفع مشکل در خدمت شما عزیزان است.